Pharrell-hits vragen om goede ordening

Pharrell-hits vragen om goede ordening

Hoe komt 'Get Lucky' het best tot zijn recht?

Door Olivier Meijs

O wat fijn dat Pharrell Williams het weer 'op zijn heupen' heeft. Tien jaar geleden was hij al enorm invloedrijk met nummers als 'Drop It Like It's Hot', 'Hot In Herre', 'Beautiful', 'Hollaback Girl'. Nu is hij terug met onmiskenbare bijdragen aan 'Get Lucky' en 'Blurred Lines'. Maar hoe 'breng' je die liedjes als dj?

Wij hameren in de dj-lessen op een goed geordende collectie. Wij betogen zelfs dat een strakke ordening voor 70 tot 80 procent bepaalt hoe goed je bent én hoeveel plezier je er uit haalt. En met goed ordenen bedoelen we niet alleen sorteren op 'energieniveau's' en genre, maar vooral ook op snelheid.

Om de dansvloerkrakers van Pharrell goed te kunnen 'brengen' als dj, is een goed georganiseerde muziekcollectie noodzakelijk.

De keuze voor ieder nieuw nummer moet je snel en doelgericht kunnen maken. Een getrainde dj hoort binnen een paar nummers of een collega aandacht heeft besteed aan zijn organisatie. Springt hij of zij van de hak op de tak in sferen en/of snelheid, dan is zijn collectie vaak een zooitje.

Pharrell's 'Blurred Lines' en 'Get Lucky' zijn zogenaamde mid-tempo nummers. Geen house en geen R&B, dus niet heel snel en ook niet heel langzaam. Hun snelheid ligt in een gebied waar het voor veel hedendaagse dj's diep graven is naar aansluitende nummers.

De oplossing: orden je afspeellijsten met uiteenlopende snelheden in zogenaamde 'tempogroepen'.

Als je bijvoorbeeld een lijst 'Hits van NU' hebt, dan is het raadzaam om sub-lijsten te maken zoals 'R&B tempo', Mid-tempo' en 'House Tempo'. Op die manier wordt de keuze voor een passend nummer makkelijker.

In het geval van 'Get Lucky' wil je kiezen uit andere mid-tempo nummers om in dezelfde 'groove' door te draaien. 'Get Lucky' is 116 beat per minute (BPM). In een lange, ongeordende lijst 'Hits van NU' kom je allerlei David Guetta of Dubstep nummers tegen, die niet relevant zijn want die zijn veel te snel of te langzaam voor 'Get Lucky'.

foto

Maak je een onderverdeling en noem je die 'Hits van NU-Midtempo', kun je zomaar kiezen uit 'Blurred Lines', 'Last Friday Night' (Katy Perry) en 'I Follow Rivers' (Likki Li). 'Get Lucky' komt dan het best tot zijn recht.

Heel belangrijk is, om niet teveel af te gaan op de exacte BPM. Doe je dat wél, dan ga je voorbij aan een grote groep nummers die vier of vijf BPM sneller of langzamer zijn maar prima passen bij de lopende track. Voorbeeld: 'Last Friday Night' (126 BPM) kan goed aan 'Blurred Lines' (120 BPM). Maar in een lijst die puur op BPM is gesorteerd staan die een heel eind van elkaar vandaan.

Snelheid ordening niet op BPM maar op 'feel'

Maak je 'tempogroepen' dus niet aan op basis van de BPM op de 'teller' maar op de 'feel' van een nummer. Dat voorkomt dat je een R&B nummer van 80 BPM in een map 'supersnel' zet als hij volgens Traktor of Rekordbox 160 BPM is.

Ook je 'oude' hits kan je beter niet op één berg gooien. Maak ook daar een globale tempo ordening. Heb je een lijst 'Oude Hits-Midtempo', dan zie je dat 'American Boy' van Estelle (117 BPM), 'SexyBack' van Justin Timberlake (117), en Dizzee Rascal's 'Holiday' (118 BPM) heerlijk aan 'Blurred Lines' kunnen.

En in je afdeling 'echte oudjes' wil je nét zo'n ordening hebben. Want Johnny Kemp's 'Just Got Paid' (117 BPM) kan heerlijk aan 'Get Lucky', en ook 'She's Got That Vibe' van R Kelly (113 BPM) laat zich er lekker mee mixen.

Je moet de juiste track snel zien staan

Draai je Pharrell's 'Happy', dan wil je Outkast's 'Hey Ya' en 'Pump It' van de Black Eyed Peas niet over het hoofd zien in een lijst die je bijvoorbeeld 'Urban Classics - Snel' noemt.

Maar je moet de meest geschikte track wel zien staan om om hem uit te kunnen kiezen. Dus orden op snelheid wanneer nodig en het wordt een stuk makkelijker om een track mooi te 'brengen'.

X wpk
‹ vorige |volgende ›