Plannen of improviseren?

Plannen of improviseren?

Echte dj’s kijken naar mensen

GAST BLOGGER: Rakesh Kanhai

Je hebt al je nummers op orde. De sferen en ‘Beats per minute’ staan erbij; alles klopt. Voor de zekerheid brand je je nieuwe tracks nog even als audiobestanden op CD. Je hebt alles grijsgedraaid op zolder, waar je een ‘hotte’ dj bent. Nu de rest van de wereld overtuigen. Vol vertrouwen naar je eerste dj-gig.

Bij het zien van de dj-booth en de spotlights begint je hart te bonken. Ben je hier wel klaar voor? Koptelefoon op. Paniek slaat toe. Waarom hoor ik niks? Waar moet ik Cue’en? Waar is dat ene nummer? Welk effect staat aan op welk kanaal? Aargh!! Je eerste mix gaat stroef en het zweet breekt je uit. Kan iemand een glas water komen brengen? De tijd die je thuis had tussen twee nummers leek zo lang. De ene na de andere mix gaat mis en je wil niets liever dan terug naar je zolderkamer.

Vele dj’s herkennen dit scenario als ze denken aan hun eerste gigs. Was je niet goed voorbereid, of kon je de druk niet aan?

Het antwoord is tweeledig. Voorbereiding is het halve werk. Maar onder druk improviseren is misschien wel de belangrijkste vaardigheid van een goede dj.

Je kent ze wel, ‘robot dj’s’. De beats stampen uit de speakers en de nummers zitten strak aan elkaar. Aan het gezicht van de dj is te zien dat het hem vanavond menens is. De overgangen kloppen, maar misschien wel iets te goed. En waarom kijkt hij geen moment naar de dansvloer?
Het publiek schreeuwt om dat ene nummer maar verzoekjes lijken niet hem binnen te komen. Wat hij doet werkt niet en toch gaat hij er mee door. Het volume en het aanwezige publiek zijn de enige verschillen met draaien op zijn zolderkamer.

Het is een hot issue in dj-magazines en op internet: hoeveel bereid je voor, en hoeveel doe je live? En maakt het uit of je live draait, als het publiek sowieso uit zijn dak gaat?
Op het display van een cd-speler van David Guetta was ‘No Disc’ te lezen toen hij tijdens een tv-optreden driftig stond te draaien aan het betreffende apparaat en zijn beats uit de speakers dreunden. Er werd door veel (aspirant) dj’s schande van gesproken.

`Hoeft de voormalige ‘Beste dj van de wereld’ zich iets van deze commotie aan te trekken? De populaire dj/producer Deadmau5 heeft een controversieel antwoord gegeven op de vraag: NEE.

In een artikel genaamd “We all hit play” geeft hij zijn mening. Voorprogrammeren en gewoon ‘op play drukken’ is volgens hem normaal want het echte werk wordt verricht in de studio. Het ongenoegen over dit artikel was overweldigend en kwam uit vele hoeken. De discussie over sync knoppen en andere functies die het mixen bijna volautomatisch maken laaide weer helemaal op. Hoog tijd om een positie in te nemen, vind ik.

De ‘Sync’ functie en andere software die het mixen makkelijker maken, zijn handige dingen, maar werken (nog) niet foutloos. Wat doe je als je ‘automatische piloot’ het begeeft en je nooit hebt geleerd om alles op gehoor te doen? Daarnaast, technisch kan ‘alles aan alles’ gemixt. Maar hoor je zelf wel of het mooi is of niet? Je gehoor bepaalt nog steeds wat een goede mix is.
Als we de techniek geloven kan ik een nummer van 60 BPM mixen met een track van 120 BPM. Toch is dat vaak niet mooi.

Iedere plaat die je draait moet je minstens een keer van voor tot achter hebben gehoord. Voorbereiding is belangrijk. Je weet hoe lang de intro is en waar de breaks zitten. Negentig procent van het beroep dj beoefen je thuis. Lekkere nummers zoeken en overzichtelijk indelen, op zoek gaan naar die ene exclusieve remix die niemand heeft.

Wees altijd bereid om te improviseren. Opletten dus. Als je merkt dat een bepaalde set nummers niet werkt, dan breek je hem af! Niets klinkt zo leuk als thuis, wanneer je publiek zich er niet mee vermaakt. Dit is waar de echte dj zich onderscheidt. Een echte dj durft risico’s te nemen maar ook het publiek te geven wat het vraagt. Hij past zijn stijl voorturend aan en leert iedere avond iets nieuws. Echte dj’s kijken niet naar schermen, echte dj’s kijken naar mensen.

Timing, platenkeuze, lef en originaliteit. Dat maakt een goede DJ.

Rakesh Kanhai is verbonden aan producercollectief Soulsearchin', dat verantwoordelijk is voor enkele van de grootste Nederlandse hits van het moment. Momenteel is hij op tour als dj van Gers Pardoel.

X wpk
‹ vorige |volgende ›